Boktornet

Boktornet

Jag har det bra som är med i en bokklubb som ibland huserar i ett torn med den här utsikten! Som tonåring drömde jag om att en gång få se ut över Paris takåsar. Inte för att jag visste vad takåsar var men jag var övertygad att det var vidunderligt vackert. Och till Paris har jag kommit flera gånger men jag glömde bort att se ut över taken! Och knappast kan det väl heller vara vackrare än Stockholms alla tak.

I åtta år har vi träffats och pratat om böcker vi läst. Nu senast diskuterade vi i boktornet boken Stål av Silvia Avallone. En fantastisk bok om bästa vännerna Anna och Francesca som växer upp i skuggan av stålverket, i ett nedslitet bostadsområde i Toscana. Om flickors vänskap, om två trettonåringar på väg ut i livet och om omgivningens påverkan, förväntningar och krav. En sorglig och stark bok om det viktiga i livet.

2 comments

  1. evaermenz

    Stål är en fantastisk berättelse! Jag har ett förflutet i Italien och min egen nostalgi blandade sig med de unga kvinnornas kamp från puppa till fjäril, om livets mysterium och tragiska slentrian. Läs den!

Lämna gärna en kommentar här!

