Gamla synder

Gamla synder

Trots förkylning, ryggkrångel och grått, trist väder vill jag ropa hurra, hurra! Nu är det klart att Marie Richardson läser in min novellsamling Gamla synder, som kommer som ljudbok och e-bok den 25 april. Jag är särskilt nöjd med att det blev hon, som framförallt är en så bra skådespelare, men som också växt upp i Ångermanland. Det passar bra till berättelserna om de här norrländskt barska och ändå ack så känsliga kärringarna. Kärleksfullt, tänker jag så om dem: rejäla kärringar.

Jag har varit mycket nöjd med inläsningarna av mina romaner också. Skammens boning lästes in av Gunilla Röör, som har en röst som är så rätt för den boken. Hon var redan tidigt en favorit från filmen Freud flyttar hemifrån och aldrig kan jag glömma hennes Sommar-program någon gång i början av nittiotalet, om hennes mamma. Det skulle jag vilja lyssna till igen, men jag har inte lyckats hitta det på nätet. Och ytterligare en av mina favoriter, Gunilla Nyroos, läste in Vi vet nog vem du är. Gunilla Nyroos tänker jag på som Moa Martinsson i filmen Moa, som Shirley Valentin eller Rita i Timmarna med Rita. Allesammans rollfigurer från samma klass som jag själv, men framför allt som Anna och Grace i boken. Och lite tilltufsade, men med kärringkraft bakom det kraschade.Sådana är vi.

Lämna gärna en kommentar här!

