Bokveckan som var

Förra helgen var jag i Trosa och pratade om mina böcker. Det var en äventyrlig resa dit, med tågkaos, snömodd och busshållplatser där jag frös rätt rejält, men när jag väl kom fram var det desto bättre med flera hundra intresserade läsare. Och jag måste särskilt tacka den kvinna som hjälpte mitt eländiga minne och spontant bröt ut i sång då jag plötsligt kom att tänka på Hasse å Tages låt Ett glas öl och varken kom ihåg titeln eller de här textraderna. “När man ser på hur barna växer upp och står i, när man undrar om barna nånsin får det som vi”. Alla kan vara mycket glada att det inte var jag som sjöng! Tänk så många gånger jag önskat mig åtminstone en liten gnutta sångförmåga. Jag har provat både sånghelger för sångskraja och röstträning och roligt är det numer att sjunga men jag träffar fortfarande inte en ton rätt.
Nästa bokupplevelse var när jag ett dygn senare träffade en av mina bokklubbar (Ja jag är med i två stycken. Det är sällan någon måtta med mig) Vi ses inte så ofta men vi har diskuterat böcker i hela åtta år. Nu bläddrade vi tillbaka i den anteckningsbok där vi alla skriver något om de böcker vi läst och lade än en gång märke till att vissa böcker försvinner rätt fort ur minnet medan andra stannar för alltid.
Ja så har jag hunnit med en vända till biblioteket också. Jag lämnade tillbaka en bunt böcker och fick med mig några nya trots att jag verkligen bestämt att inte låna några fler just då. Vilken rikedom det är med alla böcker jag inte skulle läst om jag inte råkat se dem där. Och för den delen med allt annat man också kan göra på bibliotek. På mitt bibliotek är det ofta fullt med folk och jag undrar varje gång hur den där statistiken räknas som säger att allt färre lånar böcker på bibliotek. Alla de som läser tidningar och tidskrifter, studerar, läser sagor eller bara går omkring på måfå är de alls med bland siffrorna? Men en sak till önskar jag mig på mitt närmaste bibliotek – en sagofåtölj som i Tomelilla! Där fanns en underbart skön fåtölj att sjunka ned i och när man satte sig där kunde man höra en saga läsas upp. När jag tänker närmare på saken kanske det är tur att det inte finns i min närhet, då skulle nog inga böcker bli skrivna och inget annat heller bli gjort. Men ljuvligt vore det….
Här nedan finns en spellista med youtube-länkar där du kan lyssna på utdrag ur mina mina ljudböcker, höra mig berätta om Skammens boning strax innan den kom ut eller lyssna till när Maggan och jag intervjuas om Drunkna inte i dina känslor.
Lämna gärna en kommentar här!

