Att skriva sig modig – eller rädd…

Är det någon som nu för tiden vet vem Maria Lang är? Förutom jag alltså. Maria Langs böcker är sommar för mig.  Jag vet egentligen inte varför jag alltid tyckt så mycket om dem och varför jag ofta återkommer till dem just om somrarna. Är det därför att de utspelar sig i småstadsidyll där det lurar ständiga lögner, svek och hemskheter bakom den vackra ytan? Det vill säga samma tema som finns i mina egna böcker… Eller är det därför att den skyldige ändå alltid blir fast på slutet och för att man löser gåtorna genom ett logiskt resonemang? Så vill jag att det ska vara i verkligheten också. Nu tänker vi till och då förstår vi hur det egentligen ligger till, den skyldige åker fast och allt blir bra. Hujedamej så bra om verkligheten vore så enkel. Fast det är den ju inte. Även om man idag tyvärr ser alltför mycket av att försöka skapa lättköpta förenklade svar på komplicerade sammanhang.

Snart kommer många att veta vem Maria Lang var, för nu gör man film av några av böckerna. Jag bävar. Inga kalkonvarianter tack! Jag vill ha min Maria Lang så bra som hon faktiskt var!

Maria Lang var pseudonym för flickskolerektor Dagmar Lange. Redan som tonåring var jag oerhört fascinerad över att hon under sommarloven satt uppe om nätterna och skrev sina deckare (40 romaner!) därför att hon egentligen var så mörkrädd att hon inte vågade sova. Att skriva deckare var hennes sätt att klara av rädslan. Det skulle inte vara något för mig. Nog för att jag kan vara mörkrädd. Men det finns inget jag är så rädd för som vad jag själv skriver. Fastän jag skriver mina romaner mitt på ljusa dagen och oftast med människor runt omkring mig, gör de mig ibland så rädd att jag måste avbryta en stund och komma tillbaka till verkligheten. Ge mig mod Maria Lang!

7 comments

  1. Tammar Annes

    Jodå, jag vet! Hon var min ”kompis” , min hemliga, för det var bara hon och jag som hette det vi hette i hela världen.Och kompisars böcker läser man.

  2. Anna-Karin

    Det visste jag inte om Maria Lang, att hon skrev om nätterna för att hon var så mörkrädd.
    Jag känner som att jag är i ett tryggt rum när jag skriver. Kanske kände Maria Lang det så också då, tänker jag?
    Allt gott! /Anna-Karin

  3. gunnardeckare

    Svårt att veta hur länge hon kommer att var ihågkommen. Inte dåligt att man gör film av hennes böcker nu så lång tid efter det dom skrivs. Hoppas att det blir bra.

Lämna gärna en kommentar här!

