Att bli mer människa

Igår läste jag i DN en intervju med Anna Takanen konstnärlig ledare vid Göteborgs stadsteater. Hon säger bland annat ”Teater är en grundforskning i hur det är att vara människa. Den berättar om människans villkor, möjligheter, tvivel och relationer. Teaterns uppgift är att få människor att bli mer människor.”

Att få människor att bli mer människor, det säger allt. Och det är väl det som är litteraturens uppgift också. Och livets. För vad handlar livet om, om inte att bli mer människa. 

Annars känner jag mig just nu som mindre människa. När det närmar sig fullmåne är min sömnbrist katastrofal. Och eftersom jag inte håller reda på månvarven förstår jag inte varför jag sover så dåligt utan hinner dessutom med tusen katastroftankar om att jag nu för alltid kommer att sova så här dåligt, att det kommer att bli så hemskt som då jag blev utbränd. Ja jag vet ju att det inte är så och jag kan allt om det här med negativa tankar och mental träning. Men i sömnlösa nätter lever tankar och känslor egna liv och bryr sig inte om vad jag egentligen vet. Men nu packar jag skrivboken, tusen pennor och skidor och åker till fjällen i norra Dalarna. Jag hoppas på långa, långsamma skidturer i tysta spår. Kanske blir jag en bit mer människa.

Gott slut och ett fint 2013 önskar jag med en bild från just de där skidspåren som jag nu är på väg mot.

Image

7 comments

  1. alwfe http://alwfewor.wordpress.com/

    känner igen mej ..det med sömnen .
    Lyssnade nyss i sr p1 på en repris av samtal om teater med tre av St-holms teater chefer .Det lät som om det fanns så mycket bortklippt av det livfulla samtalet ,ändå kom det tydligt fram hur hårt tillbaka skurna anslagen är för verksamheten ,alla lönsamhets kraven ,teater med vinstkrav ,så sorgligt trångt .
    När har fotboll och sport nånsin behövt bevisa liknande för att få vara med ,,vem kollar vad alla arenor kostar .
    Läste nyss Barbara Hendricks självbiografi ,där hon också skrev om den seriösa klassiska kulturens svårigheter att få ta plats i komersiell media …

  2. Mon

    Att leva i nuet handlar ju också om att ha kul. Ska man prioritera sina vänner eller en partner som inget vill göra? Båda på sätt och vis. Och barnen och sin träning och sin familj. Och så ska man leva i nuet plus att man ska ha koll på alla matsäckar och läxor.
    En kurs tillsammans hade väl varit toppen…

  3. Http://fredligkrigare.blogspot.com

    Har du sett filmen den fredliga krigarens väg än?
    Undrar också om du kan rekommendera mig någon bra film?
    Kram

Lämna gärna en kommentar här!

