Andra advent

Så fort det blev advent igen! Det är ofattbart att det är ett helt år sedan jag senast var nere i källaren och hämtade julbocken och kyrkan som pappa gjorde då jag var liten, de gamla ljusstakarna som mamma brukade tända och adventsstjärnan som jag köpt alldeles själv. Jag tycker om att öppna de olika lådorna, försiktigt veckla upp tidningspapperet och inspektera sak efter sak. Kanske är den stora jultomten jag fick av moster Mary inte världens vackraste. Snarare rätt skräckinjagande brukar en del personer i min omgivning påpeka. Men den trasiga masken, de lite taffligt målade ögonen, de ganska anfrätta tomtekläderna innehåller himlar av kärlek. Och någon ståltråd sticker väl ut från bockens horn, ett kyrktorn har ramlat av, två av de elektriska ljusen i ljusstaken lyser alltför svagt. De är rätt skamfilade. Precis som jag.

När jag var barn var jularna himmel eller helvete. Men en glimt av himlen fanns där alltid. Det tycker jag om att påminna mig om med de gamla sakerna. För kanske är det glimten av en himmel som ändå får oss att överleva också då det är som allra svårast

5 comments

  1. Mon

    Håller verkligen med , man vill så gärna uppleva det fina man minns…. Men ingen ting är bestående.

    Har du sett den fredliga krigaren från 2006 med nick nolte? En sann och fantastisk film om livet om att leva i nuet….

Lämna gärna en kommentar här!

