Gråväderstankar

Grå himmel, grå hus, många svarta rapporter från ibland så omänskliga förhållanden. Det är en sådan dag då jag undrar hur livet skulle vara om vi slutade att försöka göra oss omänskliga. Om det nu skulle vara så att empati faktiskt fyller en viktig funktion.

Vi har skapat ett samhälle som föraktar svaghet och sårbarhet. Där vi inte ska vara sjuka, inte misslyckas, inte vara fattiga eller olyckliga, där ytan ska putsas och glänsa. Och ändå är det genom att våga vara sårbara och svaga som vi blir levande människor med förmåga att känna medkänsla. Våra misslyckanden är ju också en del av våra liv. Och kanske kan vi älska andra med deras svaga sidor, med deras fel och brister, först då vi slutar förakta oss själva då vi är svagast.

Det är lätt att bli uppgiven och ledsen över allt som sker i vårt samhälle idag. Att krokna och ge upp. Men idag, mer än någonsin, behöver vi hjälpa varandra att upprätthålla tron på att det går att förändra, att vi tror på människan och på mänskligheten. 

Där jag bor var det igår en person som klagade på att mobilen inte fungerade i hissen. En och en halv minut av tomhet kan vara lång som tiotusen år när ångesten lurar bakom ett tomt hål i almanackan.

Att våga möta det som finns inuti oss själva. Att våga möta en annan människa. Att våga se det som händer idag mitt framför våra ögon. Det är stort. I det vilar himlen. Och för den delen ibland något långt mörkare.

6 comments

  1. Birgitta Ahrens

    Hej, jag vill bara säga att jag läser din bok Drunkna inte i dina känslor….. Och jag skrattar och skrattar.
    Gud vad skönt att skratta åt sig själv. På ett bra sätt. Tusen miljoner tack för att du samlade ihop dina tankar och fick ihop det tillsammans med Maggan Hägglund. Helt underbart underbart underbart! Riktig Girlpower (och manpower med för den delen:)
    Stort hjärta till dig/Birgittta Ahrens

  2. alwfe http://alwfewor.wordpress.com/

    startpunkt ”vad skulle hända om vi slutade försöka göra oss omänskliga?” borde införs som obligatoriskt ‘ämne’ på alla studienivåer,inom alla yrkesutbildninar
    ..jag har en systerdotter som just gått ut socionom utbildning .
    Känner mej rädd inför hur /om också *den professionella yrkesrollen* som är tillsatt för att hjälpa ,omges av en inbyggd omänsklighets-görande mur …om hon redan har programmerats ..om
    ..en fråga att ständigt leva ,med

  3. Natalie Bengtsson

    Hej Doris! Du skriver så bra, jag älskar dina texter. Jag har precis läst er bok ”Drunkna inte i dina känslor” och vill tacka för att ni beskriver oss StarkSköra på ett så vackert sätt. Jag har alltid varit en HSP, eller en StarkSköring, men det är inte förrän nu jag verkligen förståt det, för att det inte haft ett namn tidigare. Men det känns skönt, och skönt att veta att det är okej. Jag är extremt StarkSkör och nu när jag blivit vuxen (är 20 år) har min personlighet blivit starkare, upplever jag. Jag har jobbat med barn sedan jag tog studenten. Det har funkat bra, till efter jag var i Afrika i somras, efter det verkar det som att jag inte har något filter längre, ett filter som sorterar bort olika intryck. När jag kom hem och började jobba på skolor igen, tog jag in mer intryck och överanalyserade allt jag mötte. Alla ord, alla handlingar och alla tystnader. Alla känslor. När jag kom hem fick jag ångest för att jag inte kunde bearbeta alla intryck.

    Så efter ett par veckor kändes det som att jag fick en smäll på käften, något gjorde mig så fruktansvärt svag och jag fick panikångest av att behöva jobba på skolan. Jag trodde att jag höll på att bli sjuk. Men sedan började jag och mamma läsa om detta som ni skriver om och då förstod jag och sedan dess har jag försökt att leva efter min personlighet. Och hitta min styrka i det.

    Tack tack tack – för att ni har skrivit boken. Den är fantastisk!!
    Många kramar/ Natalie

    • Doris Dahlin

      Tack själv Natalie, så glad jag blir av dina vänliga ord! Härligt att du försöker leva efter din egen personlighet och hittar din styrka i det. Jag skickar de varmaste lycka till hälsningar!

Lämna gärna en kommentar här!

