”Allt som inte dödar oss gör oss starkare”

Jag fortsätter att skriva och att slänga bort. Så gör jag alltid. Just nu känns inget tillräckligt bra, tillräckligt viktigt. Eller då är det bara min egen oro som tar sig en ny vända. Jag promenerar bort den med långa vandringar längs Kungsholmens överdådiga stränder. Naturen är så annorlunda mot den norrlandsnatur jag vuxit upp med. Här frodas grönskan verkligen, brer ut sig på det mest självklara sätt, som om Jante aldrig funnits. Ofta lyssnar jag på radio eller musik samtidigt som jag går, orkar inte höra alla människor runt omkring och vill vara i min egen värld. Men ibland tränger rösterna sig igenom. Plötsligt hörs orden från mannen med mobiltelefonen så tydligt, som om det vore mig han pratade med. ”Allt som inte dödar oss gör oss starkare”. Och jag får lust att springa ifatt honom och ropa att det tror jag inte på. Inte alls. Det onda som görs mot oss kan också förtära och förgöra. Men jag tror på det jag skrev om i förra bloggen, att minnas för att kunna glömma eller i alla fall för att kunna gå vidare. Jag undrar om jag någonsin kommer att sluta skriva om det, prata om det? Det var ett tema i ”Skammens boning”, i ”Vi vet nog vem du är” och inte minst i den senaste romanen ”Till mamma på mors dag”. Vad gör det med oss om vi förnekar och förtränger? Om andra förnekar det vi varit med om? Om den vackra fasaden till varje pris skymmer verkligheten? Nu är det de allra sista dagarna i Storytels tävling där ”Till mamma på mors dag” är med och tävlar om att nästa ljudbok. Om du vill rösta så klicka här http://www.storytel.se/rosta-fram-bocker

One comment

  1. johanna

    Så gör jag med när jag skriver. Kommer upp i femtio sidor och sen känner jag att det liksom inte är rätt…

Lämna gärna en kommentar här!

