“Det är viktigt att kunna glömma också”

“Kroppen minns även om hjärnan inte gör det”, säger Oliver Sacks, professor i neurologi och författare, i en artikel i Svenska Dagbladet. Att kroppen minns också det vi inte medvetet orkar komma ihåg, har jag varit med om många gånger, framför allt i terapi. Och det har jag ju också skrivit om några gånger, inte minst i “Till mamma på mors dag”. Den tunga kroppen som får fysiskt ont av allt den bär på. Och som lättar när minnet bearbetas och man kan lämna det som varit eller åtminstone inte älta det utan låta det få begränsat med plats och få perspektiv. Eller som Oliver Sacks säger “Det är viktigt att kunna glömma också”,  Artikeln handlar om minnesförluster men också om att minnas alltför mycket. Intressant!
Jag tycker om att lyssna på Sommar i P1. I år har många av programmen varit en besvikelse, men ett av de som inte var det var Elise Lindqvists. En kvinna som förmår göra något av allt det hon knappt orkar minnas och som vet att det är viktigt att kunna glömma också, att kunna gå vidare. “Det är aldrig för sent att börja om”, säger hon. Det är ett tema som återkommer i mina böcker. Jag säger det ofta till mig själv. I somras fyllde jag 60. Elise Lindqvist är 76. Det är aldrig försent att börja om. Här finns hennes program:
Ett annat fint Sommar var det med Lars Lerin. Humor, sorg och livsallvar i en härlig blandning. Från ett inte alltför lätt liv var hans ledord mod och glädje. Och Soran Ismaels program tycker jag skulle ingå i skolundervisningen. Alla finns fortfarande att lyssna på
Och apropå minnen ber jag också att få tacka er som tyckte jag uppfann ett nytt roligt ord med regnmattan i förra inlägget. Jag gillar att uppfinna nya ord, Men här var det helt enkelt ett hjärnsläpp. Eller då var det hjärnan som omedvetet gjorde ett nytt ord av den hängmatta som detta år blev en regnmatta….
 
Lämna gärna en kommentar här!

