Undringar i midsommartid

Nu är det som ljusast. Nu blommar det som allra vackrast. Vilken rikedom att långsamt strosa, få plocka stora buketter av midsommarblomster, röddockor, hundkex, smörblommor och förgätmigej. Antagligen heter de flesta av blommorna egentligen något helt annat. Men så lärde jag mig dem av pappa och morbror Bertil, när jag var liten, så i mitt huvud heter de fortfarande så.

Men varför är det så svart där inuti när det är så ljust där ute? Varför svallar så mångas känslor så häftigt vid midsommar, vid jul? Varför tror vi att alla andra är så lyckliga och lyckade? Varför tror vi att vi själva borde vara det? Varför måste vi få allt nu dessa få dagar? Som om den enda midsommarnatten den enda julaftonen skulle kompensera allt det andra.

I midsommar ska jag plocka mängder av de där som kanske inte heter som jag tror. Plocka fram den svarta ögonmasken om natten så att jag kan sova bättre. Men mest av allt låta allt vara som det är. Låta mig vara som jag är. Och umgås med andra som låter mig vara som jag är.

Här kan man provlyssna lite på ” Drunkna inte i dina känslor” som ljudbok. Om man behöver lite simträning inför midsommarens känslovågor…

3 comments

  1. A

    Hej, jag tror jag är en high sensitive person, jag har precis fått beskedet att jag har en frozen shoulder och jag håller på att bli tokig av allt jag hela tiden kollar upp. Sitter på nätterna och läser och läser och oroar mig om jag ska ta kortisonsprutan eller inte. Har en immunbristsjuksom som gör att jag blir sämre av sprutorna. Läkaren säger att jag får göra som jag vill och jag vet varken ut eller in. Har du några tips , inte om jag ska ta den men hur jag ska tänka. Är så orolig. //A

  2. Doris

    Kan du kanske prova några av råden fråbn boken som t ex att distrahera dig själv med något helt annat? Eller behöver du någon att prata med? Finns det någon fler läkare du kan rådgöra med? Hoppas du får hjälp på bästa sätt!
    Doris

Lämna gärna en kommentar här!

