Ett ilskeutbrott!

Med språket överlever vi, bearbetar vi. Det har jag vetat alltsedan jag som mycket litet och mycket snällt barn satt tyst på kökssoffan, stängde ute bråken, skriken och skapade egna berättelser där inne i mitt huvud. Kanske är det så att alla vi som skriver gör det för att förstå världen. Jag vet inte. Men jag vet att det är det jag själv gör. Jag skriver för att förstå och förändra. ”Vet hut!” vill jag just nu skrika på gator och torg. Vet hut när ni förnekar utsattheten och den ökande barnfattigdomen, vet hut när ni skär ned på skola och bibliotek. När ni tror att böcker är tillgängliga för alla överallt nu för tiden. När ni tror att alla har pengar att köpa de där böckerna. När ni tror att ICA Maxis deckare kan jämföra sig med Selma Lagerlöfs ”Kejsaren av Portugallien” med Karin Boyes knoppar som brister och de andra rösterna som ger hopp.

Vet hut. Vi vet vi som överlevt. Vi kommer aldrig att glömma. Vi kommer aldrig att låta er glömma.

Och till dig som tror att du är osårbar eller att den hemlösa personen som ligger utanför din port aldrig skulle kunna vara du vill jag nog bara säga stackars dig. Det finns en oändlig styrka i att ha överlevt, i att med varje del av sin kropp veta.

Jag tror på hoppet, på glädjen, på alla goda änglar som drar sitt strå till stacken, som hjälper till att göra världen lite bättre. Mina förebilder är min mamma och mina mostrar, kvinnorna i min Anderssonska släkt, som när livet tog ett extra hårt stryptag spottade i sina söndervärkta nävar, brast ut i en schlager och överlevde en dag till.

Ända sedan jag var en arg ung tonåring och skrev min första roman, Ockupationsleken har jag velat förändra världen. Det vill jag fortfarande. Jag vill förstå världen. Jag vill förändra den. Utan språk hade jag inte överlevt. Så dyr jag kunnat bli för samhället.

Det är en styrka att äga också fattigdomens språk. Men för att det ska bli en styrka behöver jag också orden att uttrycka de starka känslorna med. Rättigheten att få äga orden borde vara självklar men är det inte. Låt oss tillsammans gå ut och strida för alla barns rätt till sitt språk. Låt oss se dom i ögonen och säga med ett språk långt bortom orden ” Du är värdefull. Med all min kraft ska jag kämpa för att din röst ska höras, för att du ska få tala.”

4 comments

  1. Tammar Annes

    Japp, även jag har spottat i nävarna och dragit en schlager, när det varit en snara runt halsen och mal i plånboken. Gudskelov för det släktdraget.Och gudskelov att jag fått lära mig veta hut. Jag är med i din kör. Vethutkören.Kan det namnet va nåt? Det som händer med skolor, bibliotek, utförsäkringar, sjukvård,m.m. är skandalöst och skrämmande.

    Återigen lånar jag dessa rader:
    Glöm oss inte
    Tala för oss
    Ge oss upprättelse.
    Snart kommer en generation att använda dem…igen.
    Nu måste jag sjunga, och det blir: Vi gå över daggstänkta berg…

  2. Kärstin Eliasson

    Jaa, jag får också ilskeutbrott både då och nu. Jag har också min barndom som grund med idoga föräldrar som gjorde allt för min bror och mig. Då på 60-talet var det lättare. Tycker jag. Vi var så många som hade vanliga föräldrar. Lite pengar. Som barn och tonåring såg man ändä att de kämpade och ville oss allt gott. Jag kommer ihåg att min mamma sa att hon trodde att jag ville ha det som grannens barn (m lite mer pengar) och jag sa att jag vill bara vara jag. Jag är nästan glad att min pappa slapp uppleva dagens Reinfeldt och Bildt. Men jag vet att han hade hatat dem och deras falskspel lika mycket som jag gör nu. Vi måste berätta för våra barn och göra dem medvetna om att regeringen bara luras när de som tjugoåringar ska välja pensionsfonder o annat. Vem kan lova dem en pension ö h t! Men jag tror att dagens ungdomar och kommande generationer kommer att se igenom dagens skitsnack. O orkar vi ska vi kämpa med dem!

Lämna gärna en kommentar här!

