Sinnesro

Grönt fläderblomste och morotskaka på en uteservering med porlande damm, nyutslagna tulpaner, penna och papper. Jag samlar på vardagslycka just nu och det där var gårdagens. Andra dagar samlar jag på vardagsolyckor. Grubblar, försöker förstå och lösa också sådant som inte kan förstås, inte kan lösas. På en lapp i fickan har jag den gamla sinnesrobönen som bland annat AA-rörelsen använder. Den läser jag ofta. Den hjälper mig ofta.

Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden. ”

Nyligen läste jag på nätet en fortsättning på den

”Låt dock aldrig min sinnesro bli så total att den släcker min indignation över det som är fel, vrångt och orätt.

Att tårarna slutar rinna nerför mina kinder och vreden slocknar i mitt bröst.
Låt mig aldrig misströsta om möjligheten att nå en förändring bara för att det som är fel är lag och normalt, att det som är vrångt och orätt har historia.
Och låt mig aldrig tvivla på förståndet bara för att jag är i minoritet. Varje ny tanke startar alltid hos en ensam. ”

Jag vet inte varifrån de fortsatta raderna kommer. Men jag gillar tanken med dem. Världen är inte rättvis. Det har jag alltid haft svårt att acceptera. Det vill jag fortsätta kämpa mot. Men hjälp mig att förstå var det är lönt att kämpa. Att acceptera det.

2 comments

  1. Gunilla

    Jag skrev nyss en kommentar till dig på din gästblogg hos Passagen.

    Jag brukar säga att jag samlar på guldkorn som kan vara allt från den där fikan till ett möte eller något annat vackert i vardagen.

    Har nu suttit och sett inslaget från ert besök hos Malou.

    Finns det möjlighet att köpa en signerad bok? Skulle varit kul att ha.

    / Gunilla Karlsson

  2. Doris

    Hej Gunilla! Nästa tillfälle då vi signerar böcker är inte förrän på bokmässan i Göteborg i september. Men det är klart vi försöker fixa det till dig. Maila ditt namn och adress till mailen på hemsidan så ser vi vad vi kan göra.

Lämna gärna en kommentar här!

