Umeå!

På onsdag åker jag till Umeå för att tala om min senaste roman Till mamma på mors dag på Bokcafé Pilgatan. Umeå väcker många minnen. Här var jag redan som barn och hälsade på en av pappas bröder, min faster och kusinerna. Lite senare var det till Umeå jag flyttade när jag gått ut gymnasiet och skulle läsa på Universitetet. Korridorfester, tentor, mycken politisk aktivitet och massor av danskvällar. Så roligt jag hade! Och ändå mådde jag emellanåt så dåligt… Ännu senare gick jag i terapi både i Umeå och i Vindeln strax där utanför. Och precis som under de där ungdomsåren var det svindlande roligt och däremellan fasansfullt jobbigt. Ännu ett antal år senare kom jag tillbaka till Umeå och jobbade med kurser för Försäkringskassans personal. Det var många fina möten, många människor att minnas. Och nu ska jag tillbaka till denna stad med alla dess minnen. Den här gången i sällskap med alla mammorna…

http://www.pilgatan.se/

One comment

  1. reb

    Hej från Canada … det är jag, Rebekah.
    Bodde nästan fyra år i Umeå, och har nog sällan mått så dåligt som där. Gick i bra terapi, dock, på St. Lukas stiftelsen.

    En gång stod jag i snögloppet på Vasaplan … folk sprang omkring som förgiftade råttor, och det slog mig att ‘här i Umeå känner jag inte en enda käft! Vad gör jag här?!’ En liten gubbe — uppenbarligen alkis — frågade om jag hade några kronor till en korv. Jag gav honom femtio spänn, och hans ansiktsuttryck var värt fem tusen spänn. Se’n flyttade jag hem till Härnösand.

Lämna gärna en kommentar här!

