Minnesbanken

Jag glömmer mycket. Sådant som om jag sett den där filmen eller inte. Sådant som koder, telefonnummer och gatunamn. Sådant som var jag parkerat bilen. Eller som igår när jag absolut inte kunde komma ihåg var Hamngatan ligger fastän jag vet att jag egentligen vet det… Det är minst sagt opraktiskt. Å andra sidan glömmer jag inte vissa saker som kan synas vara detaljer, som jag egentligen bara hört i förbifarten. En sådan sak är när jag hörde Viveka Lärn berätta om när hennes lärare sagt att hon hade för mycket fantasi, ”detta kan inte hända i verkligheten”. Vad jag önskar att jag gått i Viveka Lärns klass! Då hade vi varit minst två barn med alltför mycket fantasi. En annan sak som stannat i mitt huvud är när jag läste att maskrosbarn kan få en osviklig moralisk kompass utifrån att ha varit utsatt. Jag vill tro att jag har en sådan kompass. Den känns viktigare än kompassen som hittar rätt väg. Även om jag gärna skulle vilja ha den också.

Lämna gärna en kommentar här!

