I mitt huvud just nu

När jag gick förbi biblioteket vid Sergels torg, upptäckte jag att de skyltade med “Vi vet nog vem du är”. Plötsligt fanns Grace, Anna och Tryggvi återigen i mitt huvud. Som om de aldrig gått sin väg när boken för några år sedan var färdigskriven, som om de endast vilat en stund. Och när jag sedan läste Dagens Nyheter såg jag att Ann-Sofi Sidén fått årets kulturpris. I min senaste roman, “Till mamma på mors dag”, spelar ett av hennes konstverk en avgörande roll för en av personerna. Jag hade själv sett den installationen på Bonniers konsthall och jag kunde inte släppa den. Igen och igen spelades filmen upp i mitt inre. Så nu samlas personerna från båda böckerna i mitt huvud. Två böcker där inne. Och så dessutom den som snart ska komma ut. Och allt möjligt annat som jag inte alls borde tänka på. Det är helt enkelt överfullt. Precis som så ofta annars.

Lämna gärna en kommentar här!

