Drunkna inte i dina känslor

Drunkna inte i dina känslor
– överlevnadsbok för sensitivt begåvade

Så heter boken som min kompis Maggan och jag skrivit. I mitten av april kommer den!

Maggan heter Hägglund i efternamn och kommer precis som jag från Härnösand. Men när vi bodde där kände vi inte varandra. Som vuxen brukade jag läsa hennes kloka kolumner och glädjas åt att hon kunde skriva så insiktsfullt om psykologiska frågor, att det hon skrev var så lätt att ta till sig och förstå, fastän det handlade om sådant som varken var enkelt eller självklart. När hon vid ett tillfälle skrev att hon kom från Härnösand blev det äntligen av att jag tog kontakt och tackade. Vi kom på vilka vi varit då i skolan, blev så småningom vänner – och åkte till och med tillbaka till Härnösand under ett sportlov. Fast vi gjorde en egen variant – ett spottlov. Vi gick runt till alla platser som gjort oss illa – och så spottade vi på dem. Barnsligt och ljuvligt! Däremellan bodde vi på Stadshotellet som vi en gång tyckt varit så ouppnåeligt fint, åt gott, drack champagne och pratade om hur bra det ändå gått för oss. Jag tänker att det där är Maggan och jag i ett nötskal. Att våga ge sig djupt ned i det som gör ont och att däremellan njuta av livet till 100 % – minst. Spottlovet var för många år sedan och så småningom blev vi också arbetskamrater. En gång i veckan skriver vi sida vid sida. För det mesta inte alls samma saker, men vi gillar att tysta jobba bredvid varandra och att ha en kaffe- och lunchkamrat. Ibland har vi också åkt iväg på skrivarresor – fått massor gjort och haft mycket trevligt. Under både raster och resor har vi pratat om hur det är att vara sådana som vi. Extra känsliga, så att vi uppfattar det många andra inte ser, så att våra känslor ibland svämmar över. Och samtidigt starka och vill förändra världen. StarkSkör hade Maggan som begrepp och det anammade jag genast. StarkSkör är vad jag egentligen tycker att jag varit hela livet.

Efter att ha pratat om det ofta och mycket, började vi för några år sedan också skriva en bok om hur det är att vara så här, vilka fördelar det finns med det och hur man kan hjälpa sig själv när livet som StarkSkör blir alltför tungt. Det är den boken som nu kommer ut. Och utan att vi haft en aning om det så visade det sig att man överallt plötsligt talar om sådana som oss. Highly Sensitive Person – HSP – ett begrepp som Dr Elaine Aron myntat. Och det är sannerligen inte fler etiketter vi behöver. Men kunskapen om oss behövs. Och insikten om att det inte är fel på oss. Vi är bara lite annorlunda än många andra. Vi behövs. De andra behövs. Tillsammans blir vi som bäst.

I den här länken från förlagskatalogen kan du läsa mer om boken: Förlagskatalogen

 Här arbetar vi på café. Café och bibliotek är våra vanligaste skrivarställen. Fotot är taget av Kerstin Scott-Erikson.
24 comments

  1. Doris

    Kul att höra att du längtar Annika! Idag var en sådan där allt annat än stark dag då jag fick lov att läsa i den själv för att påminna mig…

  2. Thomas Olofsson

    Jag gillar begreppet StarkSkör! Det leder mina tankar till Bob Dylans formulering ”I’ve made shoes for everyone, even you, while I still go barefoot” (från låten ”I and I” på albumet ”Infidels”). Precis så kan det vara. Man kan vara allas dadda i vissa situationer och helt rådlös i andra.

  3. dorisdahlin

    Kul att du gillar begreppet StarkSkör Thomas! Jag tycker också om det. Som en påminnelse om båda sidor. Som en förklaring och ljusglimt när det känns hopplöst.

  4. Camilla

    Hej, en toppen formulering ”starkskör”. Det är ju det jag är. Det är SKÖNT att det finns flera av denna STARKA sort :-))
    Jag bor i tyskland, hur kan jag snabbt få tag på boken. Kan nog inte vänta till sommaren. Äntligen finns det ju någon/något som beskriver ”mig” :-))

  5. Doris

    Här ligger jag och är depparförkyld och så kommer ditt uppiggande inlägg Camilla! Du kan köpa (och förhandsboka) boken hos båda de stora svenska nätbokhandlarna, Adlibris och Bokus

  6. Pernilla

    Repotaget i Tara var klockrent för mig, jag kände igen mig helt och hållet. Jag bad min man läsa det och han sa direkt att vi måste köpa boken, det är som att läsa om dig. Jag ser fram emot boken och få lite tips på att hantera vardagen.
    Pernilla

  7. fiffi

    Oj, en beskrivning av vad jag nog är och känner mig. Känns som ”två mig”… Jag ska köpa boken, jag behöver den!

  8. Louise Maria Birkén

    Hej! Jag läste lite i boken hos min mamma igår & jag måste bara säga att det var så otroligt skönt att läsa!
    Jag har hela mitt 26åriga liv undrat varför jag känner som gör,varför jag inte riktigt funkar så som andra gör & igår kände jag att jag fick svaret.
    Alla utom 1 påstående(jag var inte blyg som liten!) passade in på mig,jag satt & var helt förundrad.

    Så fort min mamma läst klart den (hon är också begåvad,precis som min mormor innan henne!) ska jag låna den & lusläsa den!

    TACK för den underbara bok Ni har skrivit!

  9. B-M

    Tänk att ha fyllt 61 och äntligen få en förklaring till varför man är så ”konstig”. Eller annorlunda rättare sagt. Mästare på att förställa sig, helt slutkörd när man kommer hem från jobbet efter en dag med mycket möten. En hjärna som inte kan koppla av på natten efter ”påverkande” upplevelser på dagen. Men ändå haft förmågan att avancera till en avancerad och välbetald position.

    Konstig är man ibland enligt andra, eftersom man inte kan/vill dricka kaffe när som helst, äta och sova på andra tider än de vanliga, delta i lekar och gemensamhetsskapande övningar. Läste om boken i GP och köpte den direkt. Läste den sen på en dag och den får nu bli min bibel. Tack för ert gedigna arbete.

  10. Doris

    Åh vilken glädje denna regntunga dag att läsa era fina kommentarer! Stort tack till er också!

    • Doris Dahlin

      Hej Sofia! Jag tror att du kan beställa den genom Bokus, det ser ut som om det ska funka. Annars kan du beställa den direkt från bokförlaget dvs Libris. Men då kostar utlandsportot 140 kronor

  11. Ingrid

    Tack för en fantastisk bok! Tänk att det finns fler som jag! Trott hela livet att jag var ensam om att vara ”överkänslig” och med ”för många spröt på ständig pejling”. En sån lättnad att inte behöva känna sig ensam längre 🙂 Med tanke på det ni skriver om i boken om procentfördelningen ”starksköra” i befolkningen sammanfaller med vad man inom anknytningsteorin kallar personer med ”ambivalent” anknytning (ca 20-25% av befolkningen), och att personlighetsdragen är likartade mellan dessa, verkar det rimligt med ett samband. Fint att vi blir mer synliga och beskrivningar på hur man kan känna sig och vara som människa! Skulle en Facebook-grupp för StarkSköra kunna vara något?

  12. Marianne

    Hej. Har läst er bok och kände verkligen igen mig men insåg också att egenskapen ”stark-skör” går i arv. Ska ge boken till mina barn så att de får insikten lite tidigare än jag. Boken gav mig ett carte blanche för att vara jag och det känns starkt.Jag håller inte med om ovanståendes tanke att det handlar om ambivalent anknytning, känns mer som det ni skriver, en genetiskt betingad personlighet. Däremot tror jag att denna personlighet är känsligare när det gäller en ambivalent anknytning. Hädanefter ska jag inte skämmas när jag kryper upp i min favoritfåtölj med min kopp te och en kaka, läser en bok som är av intet litterärt värde för någon annan än mig själv. Jag ska istället vara stolt över att jag insett att det är viktigt för mig.
    PS. Jag har nu betällt Maggans boktips, Jane Victoria. Fick tag på bägge böckerna i serien på bokbörsen för 60 kr. Äskade både Anne på Grönkulla och Polyanna.

  13. Amie Liljenrud

    Hej! Tack för en härligt bekräftande läsupplevelse i boken ”Drunkna inte i dina känslor”. Efter många år av utanförskap känner jag mig så tacksam över att vara i gott sällskap, det vill säga att bara få veta att det finns fler medmänniskoa som upplever livhändelser lika intensivt som jag. Dessutom kan jag släppa tankarna på att jag skulle vara udda och mer annorlunda än andra.
    Någon skrev tidigare om en facebookgrupp för starksköra, finns det en sådan? Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med personer som tillhör denna kategori för att dela erfarenheter.
    Vänliga hälsningar Amie

  14. Doris Dahlin

    Tack Amie! Ja det finns två Facebookgrupper sök på HSP samt Highlys Sensitive Persons. En av de grupperna har dessutom en speciell diskussionsgrupp. I november bildas även en förening som du kan finna på nätet. Lycka till med att finna likasinnade hälsar Doris

    • Doris Dahlin

      Hej hspindigo! Om du går till min hemsida, http://www.dorisdahlin.se finns längst ned i högra hörnet en mörk ruta där det står prenumerera, klicka på den och fyll i dina uppgifter så får du mail om uppdateringar på hemsidan och den nya bloggen. Bredvid den rutan står det också om min Facebooksida där du kan följa mig för att se lite annat material.
      Doris

Lämna gärna en kommentar här!

