Ljus i mörkret

Det är tidig luciamorgon. Jag har varit i St Görans kyrka och njutit av stillheten, ljuset som övervinner mörkret.

Snart är det jul. Inte en enda julklapp ska jag köpa. Inte en enda sill ska jag lägga in. Och inga ljus ska jag stöpa. Men många ljus ska fladdra, nära och kära ska jag vara tillsammans med och god mat ska jag äta.

Ibland tar mörkret över. Men minsta ljus kan övervinna ett stort mörker. Låt oss alltid påminna varandra om det. Låt oss hjälpa varandra att behålla den tilliten.

4 comments

  1. Erik

    I sluttexten på en av mina favoritfilmer, The Mission med bla. Robert De Niro och Jeremy Irons bland skådespelarna, finns ett vackert citat ” The light shines in the darkness, and the darkness has not overcome it”. Citatet lär vara taget från Johannes 1.5, kyrklig är jag inte men det är vackra ord tycker jag.

  2. Doris

    Jag glömde säga att du har så rätt, det är hämtat från Johannes 1:5 ; Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.
    Doris

Lämna gärna en kommentar här!

