Jan Fridegård och jag

Imorgon åker jag till Enköping för att prata om mitt författarskap, om att skriva om det som finns under de polerade ytorna. Jag tänker på vad jag vill säga där, på temat som jag ständigt återkommer till. Den här gången är det ett arrangemang av Jan Fridegårdsällskapet och biblioteket så mina tankar går också till allt det jag kan känna igen hos Jan Fridegård. Vår fattiga bakgrund, att ha varit längst ned på samhällsstegen och jobba mot alla odds. Budskapet om att pengar ändå inte är allt, att man kan vara rik på annat sätt. Lars Hård läste jag redan som tonåring och den grep mig mycket. Den unge mannens revolt mot hårda livsvillkor och hans svåra frigörelse. Men det finns också annat än Jan Fridegårds och min bakgrund som ligger mig mycket nära. När det gäller formen så är ju båda mycket förtjusta i det koncentrerade formatet, novellen. Även för mig har det under åren blivit många noveller. Otaliga är de noveller jag publicerat i fackförbundspress, kulturella tidskrifter och andra sammanhang. Än fler är de noveller som ligger undanstoppade i mitt förråd… Men inte minst känner jag också samhörighet med Jan Fridegårds andliga intresse. Det finns så mycket mer än den flyktiga verklighet vi just nu befinner oss i. Så mycket vi inte vet. Jan Fridegård trodde på ett liv efter detta, att han kunde tala med de sedan länge döda. Jag hoppas han är med där imorgon kväll, att han är nöjd med att det finns ett sällskap till hans minne och att han kanske till och med ibland kan nicka lite gillande till det jag säger. Jag ska blicka bort mot honom, berätta att jag känner mig lyckligt lottad just nu. Att få skriva om det jag tycker är viktigt, tala om det och möta andra människor i det. Att få göra det just i hans sällskap.

Om du är i närheten så kom till biblioteket i Enköping tisdag den 15 november kl 19.30

2 comments

Lämna gärna en kommentar här!

