Tillvaron mellan böcker på arbetsplatsen och Hemmets Journal

Den här veckan åker jag iväg till Runö och pratar om mina böcker på seminariet Boken på arbetsplatsen. Seminariet ska fungera som utbildning och inspirationskälla för bokombud och andra som arbetar med arbetsplatsbibliotek. Vilken bra idé. Jag gillar när böcker når ut till andra platser, andra läsare, det jobbade jag mycket med som bibliotekarie. Redan på Bibliotekshögskolan gjorde jag som specialarbete intervjuer med människor som först på äldre dagar besökt ett bibliotek. Till dem hörde också min mamma som för första gången var till Härnösands bibliotek som pensionär. Det var studiebesök med PRO och hon var glad att bibliotekarien varit snäll och artig. Lilla mamma. Lite sorgligt är det allt att det inte var självklart att hon skulle bli bemött så.

Du som vill läsa aktuella artiklar kan gå in på hemsidan under fliken Media. Där lägger jag in nya artiklar. Nu senast i oktober två sinsemellan så olika tidningar som Hemmets Journal och Avsikter. Hemmets Journal som mostrarna läste och moster Bojan prenumererade på. Där känner jag mig hemma. Allt går i cirklar.

http://www.dorisdahlin.se/I-media.htm

2 comments

  1. Enn Kokk

    Min tidigaste folkrörelseerfarenhet är som ombud för gamla Folket i Bild och FiBs folkböcker. För egen del knackade jag dörr, men gamla FiB hade ett stort antal ombud, som var anställda på industriarbetsplatser, i mitt fall i det då för tiden mycket industritäta sundsvallsområdet. FiB-ombuden på de här industriarbetsplatserna kunde ha sina tidningar och böcker i omklädningsskåpet och passade, till exempel efter skiftets slut, på att erbjuda jobbarkompisarna något läsvärt att ta hem.

  2. Doris

    Härligt att höra ditt minne av FiB-böckerna. Bokhyllan i mitt barndomshem var fylld av dem. Några av dem har jag fortfarande kvar.
    Jag blir så glad över att det fortfarande finns arbetsplatsbibliotek men det finns mycket att önska…

Lämna gärna en kommentar här!

