Men vad vill jag skrika?

Jag är på väg mot den gamla hemstaden igen. På tisdag ska jag prata mamma-böcker på Härnösands bibliotek, tillsammans med Kristina Sandberg som nu senast gett ut Att föda ett barn. Jag tycker om hennes speciella språk och den människokunskap som finns i berättelsen om Maj. Servitrisen som flyttar till Örnsköldsvik, träffar den nyskilde, välbärgade fabrikörssonen och ”blir på det viset” i ett instängt 30-tal. Det finns många beröringspunkter i våra böcker, inte bara att de handlar om när moderskapet skaver och blir svårt. Där finns också bland annat gemensamma teman av vad som kan finnas bakom de välputsade fasaderna, av utsatthet, skam och fattigdom. Jag tycker om Kristinas tidigare böcker också så jag ser fram mot det här samtalet. Att utforska tillsammans, att också sätta talade ord på vad vi egentligen skrivit om…

Det blir ett mycket snabbt besök i Härnösand den här gången. Jag hinner inte ens gå förbi Sundsvallsbankens trappa som jag tittade på när jag var där tidigare i höst. Det är där Reseda tänker sig att hon ska stå och skrika ut sin triumf och visa upp sin klassresa inför hela staden. Och när jag skrev om den pampiga trappan i Till mamma på mors dag mindes jag den just så stor som jag sett den som barn. Men när jag i augusti satt där nedanför och åt min lunch blev mycket tydligt att så stor är den ju inte. Och inte så pampig heller. Men lite fin är den allt. Jag får väl se om jag hastar dit efter bibliotekskvällen och ställer mig att skrika något ut i den Ångermanländska natten…

3 comments

  1. Doris

    Det var en fin kväll i Härnösand. Allvar och skratt om vartannat. Inget skrik som ville ut den kvällen!
    Tack och hej från Doris

Lämna gärna en kommentar här!

