Författartjuven

Nu slänger jag papper igen. Med tanke på alla dessa oändliga rader av pärmar med ordentliga register och insorterade papper funderar jag allt mer på hur mycken av min livstid som jag egentligen lagt ned på att organisera papper. Och nu ska de slängas. Ja inte alla men väldigt många. Just nu är jag inne på pärmarna med kurser som jag själv gått. Mest av allt har det handlat om hur vi blir som vi blir, varför vi blir det. Varför jag blev den jag blev. Vem jag var från allra första början. Vi föds alla som prinsar och prinsessor men sedan händer saker som gör att vi tappar våra kronor, sa Eric Berne som skapade transaktionsanalysen. Transaktionsanalys, har jag haft mycken nytta av, plöjt ett stort antal böcker (och skapat 5 – fem!- pärmar med anteckningar om det) Grundfilosofin är att vi genom analysen kan välja och ta ansvar, kan öppna möjligheter till samspel i stället för låsta positioner och konflikter. Rädslan gör att vi flyr från känslor som är jobbiga (Och då minsann dyker de där situationerna och personerna upp igen och igen.) När vi är rädda undviker vi ofta nuet. Går in i känslospel som mer handlar om hur vi en gång överlevde än vad vi behöver idag. Eller sorterar och slänger papper till exempel… Ja ojoj detta pappersslängande ger mig många tankar och känslor.

”Gå inte omkring med andras stenar i magen!” Den uppmaningen har jag skrivit till mig själv på flera olika ställen i pärmen från en annan kurs. Och den verkar jag ju ha kommit ihåg för den knyckte jag till Reseda i Till mamma på mors dag. Så där är författare. Eller i alla fall jag. Tar saker från de mest märkliga vindlingar i hjärnan. Ibland medvetet men oftast omedvetet. Det bara dyker upp och placerar sig i orden jag skriver.

Och i nästa vecka är det dags för bokmässan i Göteborg. Undrar vilka ord som dyker upp då. Vilka gamla vindlingar i hjärnan som aktiveras och vilka nya som skapas…

Lämna gärna en kommentar här!

