Mor är rar?

Så är rubriken på ett samtal som jag och författaren Viktoria Myrén ska ha på Peace & lovefestivalen i Borlänge nästa vecka. Under höstens bokmässa ska vi också ha ett seminarium kring samma tema. Idag träffade jag Viktoria för första gången och vi pratade om skuldbeläggandet, de fastlåsta rollerna, instängdheten, avund och tjuvnyp och mycket, mycket annat. Det stod helt klart att vi inte kommer att sakna samtalsämnen… Mest varje dag pratar jag just nu om mammor. Inte bara de som finns i min bok, utan även alla de som oberoende om de lever eller är döda, finns där hos er som läser boken.

Efteråt gick jag ut på min terrass där blommorna piskas sönder av häftiga stormvindar och skyfall. Några av dem vägrar att ge sig. Glada Lotta och violerna reser sig gång på gång. Med det önskar jag er en fin midsommar. En sådan som kan se ut precis som man själv vill. Utan att man behöver vara en glad Lotta. En lugn stund i skönaste fåtöljen eller samvaro med vänner. Bara vi slipper måsten och borden kring den där idealiska midsommaren som inte finns i verkligheten. Själv ska jag tvätta den vita linneklänningen, plocka många blommor, äta och dricka gott bland vänner. Regnet må ösa ned. Värme kommer att finnas där ändå.

3 comments

  1. Bea

    Men Lyckliga Lotta heter den allt! Den ser i alla fall ut att vara fin och fin är tanken om midsommarens frihet!

  2. Eva Ermenz

    Hej Doris!
    Mor, detta eviga tema. Min nya diktsamling som håller på att ta form snuddar även den på detta tema. Vi får träffas när du får det lite lugnare (om det nu är möjligt…). En skön midsommar önskar dig Eva

  3. Doris

    Vad bra det är med uppmärksamma läsare! Tack Bea som lade märke till att jag döpt om Lotta! Var fick jag glada ifrån? Och lycka till med fortsatt skrivande Eva!

Lämna gärna en kommentar här!

