Rapport från slott och koja

Jag har varit på bal på slottet. Eller nej inte bal men åtminstone konferens. Igår pratade jag om min nya bok och om fattigdom i Plånboken i P1. Direkt därifrån åkte jag till Hesselby slott. Vilka kontraster, tänkte jag, när jag i morse vaknade i mitt orientaliska Thomas Di Leva-rum. Då jag stegade iväg från slottsflygeln mot frukostmatsalen roterade många tankar och känslor inne i mitt huvud. Jag gick ett antal gånger mellan min plats och borden med nötter, ostar, nybakat bröd och krämig äggröra. När jag gått där fram och tillbaka och äntligen skulle sätta mig ned knackade en kvinna mig på axeln och sa att ursäkta men … Då visade det sig att jag hade hela baksidan av min klänning nedstoppad i mina trosor. Ett par lila rejäla med bred resår om nu någon skulle undra… Ja jag är rätt van. Dylika saker händer mig.

Men det är fascinerande att tänka på alla de som måste sett mig visa upp mina trosor både när jag gick iväg till huset med matsalen och där inne när jag gick runt mellan borden. Ingen sa något. Det går ju an att folk inte säger något när det är något så fånigt som en klänning. Men jag tänker på alla de arbetsplatser jag varit på, där en surdeg till konflikt eller en mobbing på arbetsplatsen visar sig ha sitt ursprung i att man länge retat sig på någon utan att ge den person en chans genom att säga något. Eller än värre när man sett ett barn som far illa, en vuxen som gör det. Det är bekvämt att blunda. Men så mycket det är värt med den som har civilkurage.

Här finns en länk till intervjun i P1 Plånboken

2 comments

  1. Tammar Annes

    Ja,kära Doris…jag kunde inte hålla mig för skratt.
    Tänker som Du, hur många såg och höll tyst?Det är det som är problemet. Inte att det hänger upp sig där bak, ibland.

Lämna gärna en kommentar här!

