Att brista ut i en schlager och överleva en dag till

I antologin Tala om klass skrev jag i min presentation att min förebild är min mamma och mina mostrar, kvinnorna i min Anderssonska släkt, som när livet tog ett extra hårt stryptag spottade i sina söndervärkta nävar, brast ut i en schlager och överlevde en dag till. Av det lärde jag mig att kämpa, att överleva. Idag fredag, ska jag invigningstala på Botkyrka internationella bokmässas konferens. Där vill jag tala om den överlevnad som kan finnas i språket, i böckerna, den överlevnad jag själv har erfarenhet av. Jag vill tala om den nya trenden med allt mer exklusiva barnkalas och dess kontrast barnfattigdomen. Jag vill tala om det utifrån perspektivet att varje cell i min kropp minns hur det var att ljuga om att jag inte ville delta i skolutflykten därför att jag skämdes över att vi inte hade råd. Om vikten av att orka och våga se. Varje litet steg någon tar, varje hand som sträcks ut om också för en kort stund, är viktiga. Det svåraste att leva med är nog att vara den som saknat personer som gett hopp. Låt oss mötas i att ge hopp till oss själva och till varandra. Möta varandra, hitta vår styrka och förstå att vi alla är en del av samma jord, samma mänsklighet. Låt oss som är vuxna se de utsatta barnen, möta dem med respekt och visa – det är inte dig det är fel på.

3 comments

  1. Uno Nilsson

    Bra, jag har också sett att länkar kan försvinna på facebook, vill dom måna inga andra gudar hava jämte sig själva? Bra bloggat igen!!!

  2. Tammar Annes

    Jo, mycket schlagersång har det varit,tur att Frukostklubben, och Egon Kjerrmans Allsång fanns

  3. Pia

    Det är inte dig det är fel på, i de orden ligger hela världens skönhet. Tack för det!

Lämna gärna en kommentar här!

