Om den nya romanen

Man slipper inte det svåra genom att förneka och glömma. Tvärtom. Om det skriver jag, om det vill jag skriva. För mig innebär skrivandet att komma i kontakt med inre världar, där jag kanske inte varit förut. Där de nu döda ännu lever. Där också de ofödda talar. Där också de som inte funnit sin röst talar.

I min nya bok bildar många röster en kör. Är det en kollektivroman? Enligt Nationalencyklopedin är en kollektivroman, ”en berättelse som inte har en specifik huvudperson utan som skildrar en grupp människor med gemensamma sociala villkor, t.ex. samma arbetsplats eller hemort.” Nog delar de kvinnor som finns i boken gemensamma sociala villkor, även om de är av annat slag än arbetsplats eller hemort. Men jag tycker om att i stället tänka mig det som två ord. En kollektiv roman. En roman som har framför allt två huvudpersoner, men som även rymmer många andra röster. En roman om hur vi alla påverkar varandra – medvetet eller omedvetet. En roman om hur vårt förflutna påverkar oss men också om hur vi kan bli fria. Om detta skriver jag nog alltid.

3 comments

  1. Ulrika N

    Pensionärer de vet att roa sig! Tills vidare nöjer jag mig med att läsa och att vänta på din nya bok. Glad påsk önskar Ulrika!

  2. Eva

    Jag har försökt springa ifrån det mesta i mitt liv men nu har det kommit i fatt på många sätt. Sedan några år tillbaka är allting annorlunda och jag önskar mig mycket annorlunda.

Lämna gärna en kommentar här!

