Världsbokdagen – och en annan tid långt härifrån

Imorgon är det världsbokdagen igen. I fjol var jag på Nybro bibliotek, året innan i Timrå. I år, den 13 april, blir det Kramfors. Kramfors är min mammas barndomstrakter, hon växte upp i Björknäs strax utanför. Delvis är det också mina egna, jag tillbringade många somrar hos min älskade moster Mary som också bodde i Björknäs. Där sydde vi dockkläder, plockade bär och kokade sylt av dem. Mamma, moster Mary och alla de andra mostrarna, sedan länge är de borta. I Härnösand finns nu endast en sten att gå till och mammas lägenhet på Murbergsvägen är sedan länge befolkad av andra röster. På hennes balkong vajar inte längre den flagga hon alltid satte upp när jag skulle komma. I Kramfors finns inte längre några mostrar kvar. Inte heller den nära vän jag hälsade på här för ett år sedan. Livet är skört, tänker jag ofta just nu. Snart ska jag stå där på Gudmundrå kyrkogård, strax intill monumentet från Ådalen 31, där ligger moster Mary, mormor och morfar, en bit bort i urnlunden, en annan älskad moster, moster Signe. Jag saknar dem så. Jag önskar att de kunde vara med mig där på biblioteket, att jag kunde få äta våfflor hos dem efteråt, sova i soffan och vakna till doften av nykokt kaffe och en förmaning om att klä på mig ordentligt.
bokdag2011.

One comment

  1. Tammar Annes

    Jag är med dig. Strax bakom dig, står jag, alldeles tyst.
    Jag önskar också att dina äldre kära, hade fått vara med dig där på biblioteket, fysiskt.
    Men fortfarande skänker de dig styrka och kärlek. Så vill jag tro.
    Varm kram

Lämna gärna en kommentar här!

