Att få vara med

En gång i veckan sitter jag på kungliga biblioteket vid Humlegården i Stockholm och skriver med min kompis Maggan. Och jag längtar verkligen till de dagarna. Sida vid sida sitter vi där alldeles tysta men intensivt skrivande på vårt eget. Sedan är det ju förmiddagskaffe och lunch och då pratar vi desto mer. Inte om det vi just då skriver om men om allt annat mellan himmel och jord. Det är härligt att ha en arbetskamrat i det annars så ensamma skrivandet. En klok person att få vara tyst tillsammans med, att kunna tänka tillsammans med och att skratta med. Och jag tänker på behovet av både tystnad och pratande, behovet av självvald ensamhet och gemenskap. Och så tänker jag på er som skriver till mig om ensamheten som inte är självvald, om utstötthet och skam. Och jag vill svinga ett vredens svärd över alla de utan förstånd som på de mest grymma sätt stöter bort och utesluter. Och kanske vill jag än mer än att svinga det där svärdet ge dem ett hjärta i present..

2 comments

  1. Amma Magi

    Jättefint skrivet, Doris. Och du avslutar med ”ett hjärta i present”.
    Stor kram inför Alla Hjärtans Dag.
    Amma Magi

Lämna gärna en kommentar här!

